Věčné dilema při hledání práce v marketingu. Rozlousknout vám ho snad pomůže moje zevrubné srovnání doplněné zkušenostmi ostřílených markeťaček, které zažily obojí.
Snad žádný jiný obor není z hlediska uplatnění tak variabilní jako marketing. Kromě všech zaměření, na která se můžete specializovat nebo je mezi sebou téměř libovolně kombinovat, můžete hledat uplatnění v nespočtu oborů, kde bude podoba vaší specializace vypadat zcela odlišně (například marketing v telco se dělá jinak než marketing v e-commerce nebo v automotive). Mimo to je důležité zvolit si i správnou velikost firmy či, dá se říci, její „vývojový stupeň“.Něco jiného je totiž dělat marketing v korporátu, v malé rodinné firmě nebo v rychle se rozvíjejícím start-upu. A to se ještě nebavíme o zmatku, který do celé věci vnáší rozhárané názvosloví pozic v pracovních inzerátech. Sečteno podtrženo, v džungli marketingu se ztratíte jedna dvě.
Další dilema, které musíte vyřešit, je zvolit mezi prací pro klienta ,nebo v agentuře. Jako kariérní poradkyně se často setkávám s tím, že zejména juniorkám není tenhle rozdíl úplně zřejmý. Já ho přitom pro spokojenost v práci a pocit smyslu pokládám za velmi podstatný.
Jedna srdcovka vs. portfolio svěřených značek
Ať už máte jako interní marketérka na starosti skutečně jen jednu značku, nebo je jich několik, vždy k nim budete mít blíž než jako zaměstnankyně agentury. Tam totiž klienti fluktuují, a tak se může stát, že než plně navnímáte strategii jedné svěřené značky, už budete pracovat na jiné. A takto pořád dál.
Na straně klienta se možná budete moci na strategii značky sama podílet. A pokud ne, rozhodně budete mít šanci poznat ji skrz naskrz díky dlouhodobému vztahu, který si s ní vytvoříte. Logickým důsledkem je, že právě marketéři jsou často nejoddanějšími ambasadory značek a produktů svých klientů.
Ale i větší odstup a diverzita, kterou vám poskytne práce v agentuře, má svoje výhody – můžete se rozhodovat více racionálně a také přenášet know-how z jedné značky na druhou. Tam, kde by vám u klienta citový vztah ke značce a hluboký ponor do tématu zastřel zrak, dokážete věci řešit věcně a efektivně.
„U klienta je potřeba trénovat odstup, abyste přes samé stromy nepřehlédli les,“
potvrzuje Michala Rosinová, Strategy & Employee engagement manager ve firmě Rovnátka.cz. Projektová manažerka Kateřina Maier Krajčová doplňuje:
„Agentura má nadhled a netočí se tolik na detailech jako lidi u klienta. Díky tomu se občas povede něco opravdu WOW!, třeba super kreativa nebo kampaň, kterou se vydělá spousta peněz. To je pak pro marketéra skvělý do CV.“
Pomalejší tempo vs. fičák
Říká se, že u klienta je větší klid na práci. Často to tak je prostě proto, že práce je díky omezenému počtu značek přehlednější a cíle dlouhodobější. Jede se méně na výkon, méně se trackuje čas jednotlivých úkolů, rozpočty bývají flexibilnější.
Ze zkušenosti ale vím, že marketér na straně klienta, zejména v e-commerce, může být stejně, nebo dokonce více zahlcený než v agentuře. Ta totiž většinou nějakým způsobem kontroluje příliv práce do týmu a drží si přehled nad jeho kapacitami (i když je často vědomě překračuje). Kdežto u klienta to takto profesionálně podchyceno nebývá. Zejména, když je CEO vizionář, který na každé poradě chrlí nápady, může se to-do list marketéra nelidsky prodlužovat. Další nepříjemná věc je, že ve firmách se často nadhodnocuje význam marketingu pro byznys. Buď ho vedení vnímá jako modlu, která má všechno zachránit, nebo na něj shazuje veškerý byznysový neúspěch (a umenšuje třeba vliv nekvalitního produktu nebo byznys modelu). A to může na bedra marketéra taky naložit slušnou váhu.
Michala Rosinová naopak sdílí svoji zkušenost s prací pro agenturu:
„Čas bývá velký problém. Nezřídka se vše děje rychle na úkor kvality výstupu nebo kvality života všech zúčastněných. Agentura bojuje o každého klienta, který může klidně poslat zadání na poslední chvíli, ale schvalování výstupu mu pak trvá čtrnáct dní. Je to ideální práce pro lidi, co jsou trochu ‚tryskomyši‘ a nezaleknou se deadlinů, které jsou vždy včera, předevčírem, minulý měsíc ...“
Kateřina Maier Krajčová potvrzuje:
„Agentura, bych řekla, je víc orientovaná na výkon. I když pořád všichni mluví hlavně o kvalitě, za mě je to o výkonu a tlaku na lidi, na výsledky, na peníze.“
Je to samozřejmě dáno i komplexností projektů, které v agentuře probíhají, což vyžaduje větší důslednost při jejich vedení. A tak, jak říká Michala Rosinová,
„čas a peníze jsou na stole každou minutu, je nutné hlídat každý interní krok stejně jako kroky klienta, vědět kolik peněz stojí a kolik je na něj potřeba času. Tak, aby na sebe vše navazovalo.“
Osobní vs. profi vztahy
Každý account v agentuře vám řekne, že jeho prací je udržovat s klienty přátelské vztahy. Navzdory tomu má spolupráce klienta a agentury stále charakter profesionálního svazku, který má svá pravidla a jasně vytyčené hranice. Dobře se to projevuje při zadávání práce, které se odehrává předepsaným způsobem, obvykle formou psaného briefu, po kterém ještě následuje debrief, aby se obě strany ujistily, že se dobře chápou. Deadliny jsou oběma stranami odsouhlasené a penzum práce předem naplánované.
Naproti tomu, když pracujete v rámci interního marketingového oddělení ve firmě, není výjimkou, že vám šéf zadání vysvětlí ústně na cestě mezi kuchyňkou a toaletou, a bude jeho splnění vyžadovat bez ohledu na délku fronty již zadaných úkolů. Jste zkrátka po ruce a pro značku takříkajíc dýcháte, takže taková maličkost snad nebude problém, ne?
Blízké vztahy však přinášejí i mnoho výhod a některým charakterovým typům i větší pocit naplnění z práce. Jste blízko všem důležitým rozhodnutím a když získáte dostatek důvěry, začnete na ně mít i vliv. A tak budete moci ovlivnit i podobu své práce.
Přínosy osobního vztahu s klientem hodnotí z pozice freelancera Iveta Oršulíková, online marketing stratég:
„Klient mi nabízí tykání často hned při začátku spolupráce, sdílí se mnou všechny podrobnosti svého podnikání a já si naopak pamatuju i to, kdy má narozeniny jeho kočka a firemní trička nosím i jinam než na cally.“
Ze zkušenosti s mými klientkami ještě přidám důležitý aspekt – v agenturách se často vědomě a více profesionálně řeší firemní kultura. Někdy je podchycená přímo ve strategii značky, a tak je na co se odvolávat, když nedejbože dojde třeba k bossingu či jiné formě šikany na pracovišti. V malých a středně velkých českých firmách firemní kultura často organicky vznikne z toho, jak měli nastavenou komunikaci původní zakladatelé. A zda takové prostředí vyhovuje i zaměstnancům, už se neřeší.
Sám voják v poli vs. součástí armády
Jedná se o důležitý rozdíl, který zejména juniorkám někdy nedochází. Jsou okouzleny představou práce pro svůj lovebrand, například nějakou malou designovou značku, a přehlédnou, že se tam nebudou mít od koho učit. Taková firma si často nemůže dovolit kompletní marketingový tým, a tak najme marketingovou manažerku, která si zvládne spoustu věcí udělat sama, a co ne, zadá externím specialistům. Její přímý nadřízený a zdroj nejčastější zpětné vazby na její práci bude CEO, takže z hlediska marketingu ne-odborník. Juniorní marketérka bude vhozena do vody a co si sama nezjistí, to vědět nebude. V lepším případě to bude horská dráha stresu, pocit ztracenosti a růst stylem pokus omyl. V horším může dojít i k průšvihu, který bude platit z vlastní kapsy. Takže pokud máte představu, že se toho ještě musíte hodně naučit, pohlídejte si, abyste měla od koho.
Naproti tomu v agentuře je obvykle větší tým, kde je každá marketingová odbornost zastoupena i několikrát, a to v různých úrovních seniority. Váš přímý nadřízený bude pravděpodobně kolega zkušenější ve vaší odbornosti, a tak si z jeho feedbacku budete moct odnést cenné postřehy. Když budete v úzkých, někdo vždycky poradí, pomůže, zaskočí. Budete moct koukat přes rameno nejen seniornějším kolegům a kolegyním, ale i lidem jiných specializací, což vás obohatí a možná i nasměruje do budoucna. Oslovené marketérky se shodují, že v agentuře člověk zraje profesně i lidsky díky velkému množství lidí, se kterými musí komunikovat. A to ve výsledku zvyšuje jeho hodnotu na trhu práce.
Na téma, zda se jako marketér vydat pracovat ke klientovi, nebo do agentury, bychom mohli mluvit dál a dál. A každý, kdo zažil obojí, by přidal nějakou pikantní historku. Za mě, jako kariérní poradkyni pro marketingové pozice, je ale nejdůležitější si tuto otázku při hledání práce hlavně položit. Pro rozhodování si pak vyčlenit dostatek času a kromě svých ambicí a aktuální nabídky pozic zohlednit zejména svoje osobnostní nastavení. Špatný výběr se totiž odrazí nejen na vašem aktuálním pocitu pohody, ale i v dlouhodobém pracovním sebevědomí. Z pocitu „jsem tu špatně“ se může přes noc stát přesvědčení „jsem špatná / špatný“, což úplně zbytečně zkomplikuje vaši další kariérní cestu.
Pořád si nejste jisti, jestli vám bude líp v agentuře nebo u klienta?
Výběr práce v marketingu ale zahrnuje mnohem více dilemat. Pokud jste se zasekli na tom, zda budete líp prospívat v agentuře nebo u klienta, jděte na to od lesa – začněte třeba tím, že si vyberete obor, kterému svým marketingem chcete pomáhat.
Další „buď anebo“, které vás čekají při výběru práce, řeším dopodrobna na webináři Na co se hodím v marketingu:
Comentários