top of page
Obrázek autoraZuzana Vyhnánková

„Umím od všeho trochu, ale nic do hloubky. Jsem marketingový multipotenciál.“

9 strategií, jak přežít, že jste marketingový brouk Pytlík a ještě z toho udělat svoji výhodu.


Marketing vlastně není obor. Je to umbrella zastřešující mnoho oborů a směrů, které se navzájem doplňují, proplétají, kombinují, zaměňují a navazují. Není proto divu, že si spousta markeťáků postupně vyzkouší více marketingových specializací a někteří mezi nimi zůstanou rozkročeni už napořád.


Nechtějí si vybrat jen jeden směr, za svojí marketingovou všestranností si však často taky úplně nestojí. Nebo ji nedokážou uchopit.


Považují ji za hendikep, což jim při sebeprezentaci zbytečně ubírá na suverenitě. Špatně se jim vyhledávají pracovní nabídky. Nevědí, jak sami sebe srozumitelně popsat zaměstnavateli. Bojí se, jít na volnou nohu, protože nedokáží zabalit svoje schopnosti do pochopitelného balíčku, který by mohli nabízet. A v neposlední řadě si za svou práci stydí říct o adekvátní peníze.


A je to škoda, protože je mezi těmito lidmi spousta nadaných marketérů a marketérek, kteří si zaslouží ocenění a ohodnocení (!). A na trhu zase spousta firem a projektů, které vyžadují marketéra s přesahem.


Pokud mezi univerzály patříte i vy, zkuste jednu z následujících strategií, jak z této „nevýhody“ vybruslit a možná z ní i udělat svůj unikátní prodejní argument.


 
Přijďte řešit svůj problém s odborníkem, který kombinuje znalosti z personálního managementu, psychologie a marketingu.
 

1. Mějte vizi

Zaměřte se při sebeprezentaci na cíl, kterého chcete dosáhnout. Má být ve velkých městech více parků? Mají se zaměstnanci korporací lépe stravovat? Mají mít rodiče možnost být více se svými dětmi? Vysvětlete srozumitelně, na čem vám záleží a z marketingu (ať už děláte PPCčka a trochu copy nebo něco úplně jiného), udělejte jen prostředek, jak toho dosáhnout.


2. Vyberte si segment

(Tato strategie souvisí s předchozím bodem, jenže zatímco bod 1 využijete i na večírku při networkingu, v bodě 2 se přesouváme do oblasti pracovního uplatnění.)


Nemusíte být přece specialista jen na SEO nebo datovou analytiku. Specializujte se ve své kariéře na obor, který vyžaduje specifický marketingový přístup – automotive, telco, e-commerce, neziskovky, beauty segment, dětské zboží – a sbírejte do životopisu takto zaměřené zkušenosti. Je to i příležitost založit na unikátní kombinaci svých schopností a zkušeností vlastní podnikání – buďte třeba marketingový manažer pro realiťáky, nebo jako já – kariérní poradkyně pro marketéry.


3. Vyberte si alespoň téma

Ať už se snažíte „prodat se“ zaměstnavateli na pohovoru, píšete motivační dopis nebo obsah na sociální sítě, spojte svoje jméno s nějakým specifickým tématem. Díky němu si vás příjemce sdělení zařadí a zapamatuje. A samozřejmě také posoudí, zda by měl pro marketéra s tímto zájmem uplatnění. Tím tématem mohou být třeba firemní procesy, interní komunikace nebo umělá inteligence.


4. Dělejte brand management

Brand management je směr marketingu, který z podstaty vyžaduje renesanční osobnosti. Jako brand manažer/ka můžete prorazit pokud máte povědomí o jednotlivých marketingových specializacích (ač žádnou z nich nemusíte mít za svou), víte, jak na sebe navazují a jaký efekt přináší jejich kombinace, dokážete strategicky uvažovat, máte estetické cítění, byznysové uvažování a široký kulturní rozhled.


5. Vyhledávejte pozice jako marketingový manažer (specialista / koordinátor / asistent / marketing generalist)...

… a pročítejte inzeráty. Pod těmito názvy se dnes na trhu práce skrývají velmi různorodé potřeby zaměstnavatelů. A vám, široce rozkročeným marketérům, holt nezbývá nic jiného, než jeden po druhém inzeráty otevřít a z podrobného popisu odhadnout, v kolika procentech se vaše schopnosti s požadavky zaměstnavatele protínají.


6. Vyberte si jednu věc a prohlubujte ji, ostatní k tomu nabalte

Au. Ano, tak na to došlo – i vy si možná budete muset vybrat. Neznamená to ale, že se ostatních činností musíte vzdát. Jste marketingový multipotenciál. Vyberte si tu, která vám jde nejlíp, jsou v ní peníze, baví vás a děláte ji levou zadní a v té se staňte odborníkem. Ostatní si ponechte jako cenný přesah, který vám tu vaši specializaci umožní dělat ještě lépe. (Například moje jednička bude copywriting a další alespoň částečně ovládané disciplíny jako SEO, strategie a sociální sítě mi umožní dělat ho v top kvalitě.)


7. Pracujte v začínající firmě nebo neziskovce

V malém týmu, kde ještě není prostor ani rozpočet na obsazení všech marketingových pozic, vám jako marketingovému skautovi, co si se vším poradí, urvou ruce. Podobné je to u neziskovek, kde vás navíc může hřát, že pomáháte něčemu důležitému. Výhodou práce v malých týmech je i to, že pokud získáte důvěru vedení, budete mít přístup k důležitým rozhodnutím a vliv na chod a strategii celého projektu.


8. Spolupracujte

Dokážete si držet přehled nad celkem tak, aby všechny části dávaly dohromady smysl a směřovaly k vytyčenému cíli? Máte dobrou představu, jak fungují jednotlivé marketingové disciplíny, ale žádnou byste si netroufli sami dodávat? Přizvěte k práci speciality, kteří svému řemeslu rozumí do hloubky a nedělá jim problém převzít za výstup odpovědnost. Vy práci zastřešujte strategicky a projektově, na detailech nechte vyšívat ty, které to baví.


 
Správné rozhodnutí, kde je v pro vás v marketingu to pravé místo, vám pomůžu udělat během 90 minut.
 

9. Používejte sousloví marketingový multipotenciál

„‚Multipotencialita' je vzdělávací a psychologický termín označující schopnost a preferenci osoby, zejména takové s vyšší inteligencí nebo s vyšší uměleckou zvědavostí, vyniknout ve dvou nebo více různých oblastech.1 To nezní jako hendikep, no ne?


Ať už zvolíte jakoukoli strategii, buďte připravení hodně a trpělivě vysvětlovat. Bude na vás, jaké pracovní zařazení si nakonec pro sebe najdete. Rozhodně nečekejte, až vás někdo objeví. Zaměstnavatelé ani personalisté nemají čas a někdy ani dost fantazie na to, vymýšlet, kam byste se ve firmě hodili. Je mnohem snazší váš životopis odložit stranou, pokud mu na první dobrou neporozumí a soustředit se na ty jasně nadepsané např. „Social Media Manager“.


Budu vám držet palce na vaší cestě na skvěle padnoucí místo, milí multipotenciálové a multipotenciálky. :)


1 FREDRICKSON, R. H. Career development and the gifted. In Colangelo, N. a Zaffrann, R. T. (ed.), New voices in counseling the gifted. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Pub. Co, 1979. xx, 521 pages s. Dostupné online. ISBN 0-8403-1998-3, ISBN 978-0-8403-1998-2. OCLC 5265166 S. 264–276. (anglicky)

Comentarios


bottom of page